Blog: Het lichaam weet het wel
Menu

Waarom YOGA?

“Ik heb er baat bij. Het geeft rust en ik leer mijn lichaam er beter door kennen. Ik ben niet meer zo stijf als eerst. Vroeger kwam ik na een wedstrijd de trap niet meer op, nu ben ik veel flexibeler.” Mitchell Dijks (Ajax) over yoga.

Bovenstaande citaat geeft mooi weer in hoeveel opzichten yoga positief kan bijdragen aan je welbevinden.

Of je nu in volle voorbereiding bent tot het leveren van een bepaalde sportprestatie, op zoek bent naar meer rust, kampt met een blessure of herstellende bent van bv een zwangerschap; Het beoefenen van houdingen en ademhalingsoefeningen heeft invloed op je totale zijn, daar alle houdingen ook zo hun uitwerking hebben op de psyche.

Je kunt een voorover-buiging doen om meer lengte te krijgen aan de achterzijde van het lichaam waardoor bv rugpijn kan afnemen, maar je kunt een voorover-buiging ook doen vanwege het naar binnengaande, meditatieve aspect van de houding waardoor er rust kan ontstaan in het hoofd.

 

Op maat gemaakt

Voor het maken van een afspraak voor een gratis en vrijblijvende intake kun je bellen (06-5087 5757) of mailen (nicoline@vanheijningen.net).
Na de intake waarin we je doel, blessure of fysieke conditie bespreken, komen we (een aantal keren) samen waarin we de speciaal voor jou gemaakte serie van houdingen en/of ademhalingsoefeningen doornemen. Er is altijd genoeg tijd voor aanpassing en uitleg.
Meer van yoga in zijn algemeenheid af willen weten, of specifiek één of twee asana’s willen beheersen, kan natuurlijk ook een doel zijn.

Bij meerdere afspraken betreft het een wisselend programma, zodat er een opbouwende en verdiepende serie ontstaat.

 

Misverstand

Je hoeft niet lenig te zijn voor het beoefenen van yoga. Iedereen kan met aandacht en eventuele aanpassingen de juiste delen van het lichaam optillen, weg strekken en uitlijnen.
Daardoor zal er zeker meer lengte in de spieren en ruimte in de borstkas en het bekken komen, waardoor er uiteindelijk een grotere bewegingsruimte ontstaat. Maar het is nergens voor nodig om op voorhand dubbel te kunnen klappen.

Elke houding heeft een eigen doel. Dat kan bv gelijkzijdige ontwikkeling van het lichaam zijn, dat kan de heupen openen of de ruggengraat soepeler maken zijn. Lenigheid is slechts het bijproduct.

 

Bewustwording

Door het beoefenen van yoga krijg je bewustwording over je lichaam. Over hoe je het gebruikt tijdens zitten, staan, werken en sporten maar ook over waar je spanning vasthoudt of waar zwakke plekken zitten.

Vanuit die bewustwording en door middel van de houdingen en ademhalingsoefeningen kan;

-een betere houding ontstaan
-herstel sneller plaatsvinden
-pijn afnemen
-kracht toenemen
-ontspannen eenvoudiger worden
-de algehele prestatie verbeteren

Als je na het rennen toch al de kuiten staat te strekken waarom zou je dat niet doen in de Hond met het hoofd naar benedenAdho Mukha Svanasana, Downward Facing Dog

Deze houding verdrijft vermoeidheid en brengt de verloren energie terug, sprinters worden sneller en lichtvoetiger. De enkels worden verstrekt en de benen ontwikkelen zich gelijkmatig. Buikspieren -met name de core stability groep- worden aangesproken en de hartslag vertraagt.
? Een eenvoudige en doeltreffende manier om tijdens de cooldown van de ene loopsessie vast te werken aan het verbeteren van de volgende.

 

Tarieven

1 afspraak 60,00
4 afspraken 55,00 per sessie
6 afspraken 50,00 per sessie